سبد خرید

کنترل کیفی مواد غذایی

شرکت بینا صنعت ویرا

سیستم کنترل کیفی مواد غذایی

کنترل کیفی مواد غذایی مانند انواع بیسکویت ها و شکلات ها و… در خطوط تولید این محصولات غذایی از لحاظ افزایش رقابت پذیری محصول تولیدی در بازار هدف بسیار حائز اهمیت است. وجود هر گونه عیب و خطا در بسته بندی های نگهدارنده این مواد، علاوه بر جنبه های بهداشتی، باعث کاهش تمایل مشتری در تهیه آن محصول خواهد شد. بنابراین کنترل کیفی محصولات مواد غذایی باید در خطوط تولیدی مورد توجه قرار گیرد.

همچنین بازرسی مواد غذایی از نظر عدم وجود ترک یا شکستگی یا متناسب بودن شکل محصولات با نمونه شاهد یک فرآیند ضروری در روند تولید محصولات غذایی می باشد. صحت اتصال برچسب و چاپ تاریخ تولید و انقضا نیز از حیث رعایت استانداردهای بهداشتی و همچنین مشتری پسندی حائز اهمیت می باشد.

ساختار سیستم

به منظور بررسی صحت انجام فرآیندهای اشاره شده بر روی محصول، میتوان از یک سیستم خودکار بازرسی، که بر اساس تکنیک های بینایی ماشین عمل می کند، بهره برد. این سیستم با پردازش تصاویر گرفته شده از زوایا و موقعیت های مختلف محصولات، به کنترل کیفی آنها پرداخته و در صورت عدم ارضا ملاک های کیفی تعریف شده، آنها را از روند خط تولید حذف می کند. سیستم کنترل کیفی پیشنهادی شامل 3 واحد تصویر برداری (دوربین، لنز، لایت) و پردازشی (کامپیوتر صنعتی، PLC، مانیتور صنعتی) و مکانیکی است. در این سیستم ابتدا بر اساس سیگنال دریافتی از سنسورهای تعبیه شده، از قسمت های مختلف محصولات تصویر برداری شده و پس از انتقال تصاویر دریافتی به واحد پردازشی، و پردازش آنها توسط تکنیک های بینایی ماشین و الگوریتم های هوش مصنوعی، وجود هر گونه عیب شناسایی شده و سیگنال حذف به واحد مکانیکی که متداولاً یک سیستم ریجکشنی می باشد، ارسال می شود تا محصول معیوب به خارج از مسیر خط تولید هدایت شود.

شرکت بینا صنعت ویرا
بخش بینایی ماشین

در این سیستم برای بررسی وضعیت محصولات به منظور تشخیص المان های تعریف شده براساس استاندارد، از دوربین های صنعتی در زوایای مختلف استفاده می شود که این دوربین ها در جهت های مختلف با استفاده از سیستم نوردهی متناسب با شرایط پروژه، از موارد مطرح شده اقدام به تصویربرداری لحظه ای می کنند. استفاده از چندین دوربین به دلیل بالا بردن دقت تشخیص سیستم می باشد تا سیستم بتواند وضعیت محصولات را از تمامی جهات بررسی نماید. (تعداد دوربین ها وابسته به پروژه اعمالی می باشد و پس از بازدید تیم فنی از کارخانه محترم نسبت به تعداد دوربین های لازم تصمیم گیری می شود.

بخش پردازش

برای تحلیل تصاویر یک پردازنده مرکزی (کامپیوتر صنعتی) در نظر گرفته شده است که تصاویر تمامی دوربین ها به این پردازنده انتقال داده می شوند. نرم افزار پیاده سازی شده با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی و پردازش تصویر، وظیفه تحلیل و تصمیم گیری در رابطه با صحت وضعیت محصولات بر اساس مقایسه با الگوهای مورد قبول را بر عهده دارد. نرم افزار پیاده سازی شده قابلیت پردازش و پاسخ دهی بسیار سریع متناسب با سرعت خط تولید را دارا می باشد. همچنین، یک مانیتور نیز برای نمایش وضعیت لحظه ای عکس برداری از محصولات و نتیجه تحلیل بدست آمده در نظر گرفته شده است که با تعریف HMI مناسب برای این سیستم، دستورات کنترلی لازم و یا تغییرات پارامتر کلی مورد نیاز از طریق این مانیتور به سیستم مرکزی اعمال میگردد. برای شناسایی دقیق وضعیت متن چاپ شده در ساختار برنامه نویسی از تکنیک OCR استفاده می شود.

بخش مکانیکی

بخش مکانیکی سیستم نسبت به موقعیت خط تولید متغیر است و مدل نهایی سیستم پس از بازدید تیم فنی از کارخانه محترم ابلاغ خواهد شد. در قسمت مربوط به جداسازی محصول معیوب از فرآیند خط تولید، یک سیستم Rejection با استفاده از مکانیسم الکتریکی مکانیکی طراحی می شود که به وسیله روش های مدرن وظیفه خارج کردن محصول معیوب از خط تولید را بر عهده دارد. این سیستم در فاصله دورتری از دوربین ها در نظر گرفته شده است تا در زمان جداسازی، دوربین ها دچار مشکلات احتمالی نشوند. برای شناسایی دقیق محصول معیوب، سنسورهایی در نظر گفته می شود که با شمارش دقیق محصولات نتیجه حاصل از بخش بینایی ماشین را به واحد حذف منتقل می کنند. چنانچه در واحد تولیدی از پیش، سیستم ریجکشنی وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد که واحد پردازش، سیگنال حذف را براساس استاندارد آن سیستم ریجکشن به آن واحد ارسال کند و نیازی به پیاده سازی برای این واحد نخواهد بود.

موارد قابل بررسی
  • کنترل وضعیت محصولات از لحاظ عدم وجود شکستگی، ترک و مناسب بودن شکل محصولات، عدم وجود سوختگی
  • کنترل وضعیت محصولات موجود داخل هر بسته بندی
  • کامل بودن بسته بندی
  • کنترل وضعیت متن چاپ شده توسط Jet Printer از لحاظ صحیح و خوانا بودن محتوای چاپ شده و موقعیت صحیح محتوای چاپ شده
  • کنترل وضعیت بسته ها از لحاظ صحیح و با کیفیت بودن محتوای چاپ شده، موقعیت صحیح محتوا، یکدست بودن و مناسب بودن چسب ها
  • تشخیص عدم وجود مواد زاید
مزایای استفاده از این سیستم
  • قیمت مقرون به صرفه
  • یکدست کردن محصولات
  • گارانتی و خدمات پس از فروش
  • کاهش هزینه های سربار کارخانه
  • استفاده از تجهیزات مدرن و با کیفیت
  • استفاده از تجهیزات متناسب با نیاز مشتری
  • راه اندازی رابط کاربری براساس نیاز مشتری
  • بالابردن کیفیت محصول نهایی برای صادرات
  • کیفیت عالی و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * علامت گذاری شده اند